Maak gepersonaliseerde content nóg succesvoller met A/B testen.

Je hebt vast wel eens van 'content-personalisatie' en 'A/B testen' gehoord. Maar wat je misschien nog niet weet, is dat deze twee middelen effectiever kunnen zijn als je ze gecombineerd inzet.

Laten we eerst eens bekijken hoe de beide afzonderlijke middelen kunnen bijdragen aan jouw website-optimalisatie.


Website-personalisatie verhoogt de klantbeleving.

Websitebezoekers verwachten dat alle aangeboden informatie aansluit op wat ze zoeken. Vervolgens is het zaak om ervoor te zorgen dat bezoekers sneller geïnteresseerd raken in je aanbod. Gepersonaliseerde content speelt hierbij een belangrijke rol. Het vergroot namelijk de kans dat jouw websitebezoeker een aankoop doet of een vervolgactie uitvoert. Daarnaast verwachten ook steeds meer bezoekers dat de online ervaring zo relevant en persoonlijk mogelijk is. Genoeg redenen dus om gepersonaliseerde ervaringen in te zetten om jouw website te optimaliseren. Hieronder volgen een aantal voorbeelden en tips om jouw content te personaliseren:

 

1. Content afgestemd op nieuwe en terugkerende bezoekers.

Elke soort bezoeker heeft zijn eigen specifieke informatiebehoefte:

  • Nieuwe bezoekers zijn voornamelijk geïnteresseerd in het (verhaal achter het) merk en de producten en diensten die worden aangeboden.
  • Terugkerende bezoekers bevinden zich al verder in de klantreis en denken misschien al na over een aankoop. Hen overtuigen is je belangrijkste uitdaging.
  • Loyale klanten bezoeken je website om te kijken of er al nieuwe producten worden aangeboden of om bevestiging te zoeken voor hun aankoop.

Het is slim om je website-informatie te optimaliseren op basis van deze soorten bezoekers.

Tip gepersonaliseerde content:

Toon gepersonaliseerde berichten op basis van het gedrag en de behoefte van de bezoeker. Zo wordt de bezoeker gestimuleerd om een vervolgactie te ondernemen en raakt elke (potentiële) klant meer betrokken bij je merk. Neem hierbij een voorbeeld aan Bol.com. Deze webshop staat al jaren bekend om haar aanbod van gepersonaliseerde content, zoals het tonen van de laatst bekeken items en aanbevelingen voor terugkerende bezoekers. Smart!

Gepersonaliseerde-content-website

Bron: https://www.bol.com/

 

2. Content afgestemd op het apparaat van de gebruiker.

De smartphone is natuurlijk niet meer weg te denken uit ons leven. Heel veel consumenten gebruiken deze dan ook om online informatie op te zoeken of om producten te vinden. Voor gebruikers van mobiele apparaten is de online ervaring simpelweg anders dan voor gebruikers die de desktop-versie bezoeken.

 

Tip gepersonaliseerde content:

Stem de content af op het apparaat van de gebruiker. Zorg bijvoorbeeld voor een eenvoudige navigatie op de mobiele versie, een sneller afrekenproces, geoptimaliseerde media, duidelijke call-to-action buttons en een click-to-call functie.

 

3. Content afgestemd op klantgedrag en demografische gegevens.

Een andere manier om je content te personaliseren is door het gebruik van gepersonaliseerde landingspagina’s. Veel effectieve digitale campagnes maken hier gebruik van. Deze pagina’s zijn opgezet op basis van klantgedrag en demografische gegevens.

 

Tip gepersonaliseerde content:

Creëer landingspagina-content voor verschillende fases in de klantreis. Stem vervolgens de informatie af op het gedrag van de bezoeker. Zo zorg je voor de meest relevante boodschap en maximale conversie. Geef daarnaast kort en duidelijk aan wat de waarde van jouw aanbod is en zorg voor een helder formulier en een duidelijke call-to-action op je landingspagina.

 

A/B testing en het verhogen van conversie.

Bij A/B testing, ook wel bekend als 'multivariate testing' of 'split testing' worden twee verschillende versies van een webpagina getoond. Op basis van bezoekersfeedback wordt de best presterende versie gekozen. Je kunt deze testen  inzetten om een website te verbeteren, om online tools en functionaliteiten te verbeteren, maar vooral ook om conversies te verhogen. Benieuwd welke onderdelen je kunt A/B testen om zo jouw website te optimaliseren? We hebben een aantal mogelijkheden voor je opgesomd:

  • Tekst
    De tekst op elke pagina speelt de belangrijkste rol bij het inspireren, overtuigen en activeren van de bezoeker. Met de juiste tekstuele content wordt de interesse van de bezoeker gewekt. Gepersonaliseerde berichten vergroten vervolgens  de kans dat de bezoeker daadwerkelijk overgaat tot actie.

    Tip A/B test
    :
    Experimenteer met de titel, de opzet, de tone-of-voice, zoekwoorden en de lay-out van de tekst. Voer daarnaast ook testen uit met de tekst van gedeelde content (zoals je blog) en andere berichten op social media. Deel vervolgens verschillende versies van de content en ontdek welke versie voor de meeste interactie en conversie zorgt.

  • Visuele elementen
    We reageren sneller op visuele elementen dan op tekstuele content. Ook de informatie van visuals nemen we sneller op dan tekst. Inspirerende en visueel aantrekkelijke afbeeldingen ondersteunen je boodschap en dragen daarom ook sterk bij aan je conversiedoelen.

    Tip A/B test
    :
    Experimenteer bijvoorbeeld met product-afbeeldingen versus afbeeldingen van mensen, statische afbeeldingen versus video’s, foto’s versus animaties, en eenvoudige afbeeldingen versus infographics.
  • Call-to-actions
    Gepersonaliseerde call-to-actions (CTA’s) zijn één van de belangrijkste middelen om clicks en conversies te stimuleren. Het is daarom belangrijk om uit te zoeken welke call-to-actions het best presteren.

    Tip A/B test:
    Ook met diverse elementen van een call-to-action kan geëxperimenteerd worden. Zo kun je bijvoorbeeld testen met de kleur, tekst, vormgeving en locatie van de CTA-button. Vervolgens kies je de button waarop het meeste wordt geklikt en die de meeste conversie oplevert.

A/B testen

Met A/B testing naar een winnende formule.

Bovenstaande voorbeelden zijn slechts een greep uit de mogelijkheden. De lijst van website-elementen die kunnen profiteren van A/B testing is te lang om hier op te sommen. Eén extra advies kunnen we wel alvast geven: test niet teveel website-onderdelen tegelijk, maar ga stapsgewijs te werk. Pak de onderdelen dus één voor één op en start pas met het volgende onderdeel als alle mogelijkheden van de A/B test zijn benut. Op deze manier zorg je voor zuivere en representatieve resultaten uit je tests én zorg je op termijn voor een winnende formule voor jouw website.

 

Gepersonaliseerde content en A/B testen gecombineerd.

Personalisatie en A/B testing zijn afzonderlijk al zeer effectieve middelen, maar gecombineerd maken ze jouw website nóg kansrijker. Hoe? Dat leggen we hieronder uit aan de hand van een voorbeeld.

Eenvoudig voorbeeld
De informatie op jouw productpagina wil je nog beter afstemmen op de klantbehoefte en daarom voer je een A/B test uit. 50% van de bezoekers ziet versie A en 50% ziet versie B. Versie A toont een overzicht van de laatst bekeken producten en productaanbevelingen, versie B toont daarnaast ook een gepersonaliseerd welkomstbericht en een overzicht van speciale productaanbiedingen. Uit de test komt naar voren dat versie A een conversiepercentage van 1,2% genereert en versie B een percentage van 2,7%.

In bovenstaand voorbeeld heeft het merendeel van de bezoekers duidelijk behoefte aan een zo persoonlijk mogelijke ervaring. De productpagina zal daarom aangepast moeten worden aan de wensen van deze specifieke doelgroep. Zo wordt de gebruikerservaring nog persoonlijker en relevanter. En: de online conversie wordt flink verhoogd!

 

Benut jouw website-analysetools.

Website-analyse speelt een belangrijke rol bij content-personalisatie en A/B testing. Het analyseren van het klik- en bezoekgedrag geeft je namelijk de mogelijkheid om de doelgroepen te segmenteren. Segmentatie kan bijvoorbeeld op basis van:

  • Het aantal bezoeken
  • De geografische locatie
  • De bron van herkomst
  • Het gebruikte apparaat
  • Meest gelezen content
  • Merkvoorkeur
  • Laatste aankoopdatum
  • De transacties
  • De omzet

Op basis van de verschillende klantgroepen kun je vervolgens je content verder personaliseren en nog gerichter A/B testen uitvoeren om zo jouw website te optimaliseren.

Gepersonaliseerde content

 

Think, act, repeat... een continu proces.

Online marketing is een continu proces. Digitale trends, technische ontwikkelingen, klantgedrag en doelgroepbehoeften zijn immers voortdurend in beweging en aan verandering onderhevig. Het is daarom van groot belang om regelmatig nieuwe benaderingen uit te proberen en de effectiviteit ervan te testen en te meten. Vervolgens kun je de online strategie hierop afstemmen en verfijnen. Zo zorg je ervoor dat je met je website blijvend kan inspelen op de wensen van jouw doelgroep. Wat het oplevert? Hogere bezoekersaantallen, hogere conversie, meer verkoop, meer omzet en: een hogere klantloyaliteit en -tevredenheid.

Kun je wel wat ondersteuning gebruiken bij het creëren van gepersonaliseerde content, het uitvoeren van A/B testen en het optimaliseren van de online gebruikerservaring? Onze specialisten staan voor je klaar! Neem gerust contact met ons op!

Neem contact op

Back to Blog

Gerelateerde blog posts

4 Stappen: Merkstrategie in de Digitale Wereld | Blue Dragon

In de digitale wereld is een doordachte merkpositionering belangrijker dan ooit. Toch zijn er nog...

Zo werd Blue Dragon het eerste gecertificeerde Online influence bureau van Nederland

Bestsellerauteur Bas Wouters heeft met zijn Online Influence Institute een wetenschappelijk...

Neuromarketing: Kruip in het brein van je klant | Blue Dragon

Wil je een succesvolle en overtuigende marketingstrategie opzetten? Dan is het belangrijk om je...