Je hebt vast wel eens van 'content-personalisatie' en 'A/B testen' gehoord. Maar wat je misschien nog niet weet, is dat deze twee middelen effectiever kunnen zijn als je ze gecombineerd inzet.
Laten we eerst eens bekijken hoe de beide afzonderlijke middelen kunnen bijdragen aan jouw website-optimalisatie.
Websitebezoekers verwachten dat alle aangeboden informatie aansluit op wat ze zoeken. Vervolgens is het zaak om ervoor te zorgen dat bezoekers sneller geïnteresseerd raken in je aanbod. Gepersonaliseerde content speelt hierbij een belangrijke rol. Het vergroot namelijk de kans dat jouw websitebezoeker een aankoop doet of een vervolgactie uitvoert. Daarnaast verwachten ook steeds meer bezoekers dat de online ervaring zo relevant en persoonlijk mogelijk is. Genoeg redenen dus om gepersonaliseerde ervaringen in te zetten om jouw website te optimaliseren. Hieronder volgen een aantal voorbeelden en tips om jouw content te personaliseren:
Elke soort bezoeker heeft zijn eigen specifieke informatiebehoefte:
Het is slim om je website-informatie te optimaliseren op basis van deze soorten bezoekers.
Toon gepersonaliseerde berichten op basis van het gedrag en de behoefte van de bezoeker. Zo wordt de bezoeker gestimuleerd om een vervolgactie te ondernemen en raakt elke (potentiële) klant meer betrokken bij je merk. Neem hierbij een voorbeeld aan Bol.com. Deze webshop staat al jaren bekend om haar aanbod van gepersonaliseerde content, zoals het tonen van de laatst bekeken items en aanbevelingen voor terugkerende bezoekers. Smart!
Bron: https://www.bol.com/
De smartphone is natuurlijk niet meer weg te denken uit ons leven. Heel veel consumenten gebruiken deze dan ook om online informatie op te zoeken of om producten te vinden. Voor gebruikers van mobiele apparaten is de online ervaring simpelweg anders dan voor gebruikers die de desktop-versie bezoeken.
Stem de content af op het apparaat van de gebruiker. Zorg bijvoorbeeld voor een eenvoudige navigatie op de mobiele versie, een sneller afrekenproces, geoptimaliseerde media, duidelijke call-to-action buttons en een click-to-call functie.
Een andere manier om je content te personaliseren is door het gebruik van gepersonaliseerde landingspagina’s. Veel effectieve digitale campagnes maken hier gebruik van. Deze pagina’s zijn opgezet op basis van klantgedrag en demografische gegevens.
Creëer landingspagina-content voor verschillende fases in de klantreis. Stem vervolgens de informatie af op het gedrag van de bezoeker. Zo zorg je voor de meest relevante boodschap en maximale conversie. Geef daarnaast kort en duidelijk aan wat de waarde van jouw aanbod is en zorg voor een helder formulier en een duidelijke call-to-action op je landingspagina.
Bij A/B testing, ook wel bekend als 'multivariate testing' of 'split testing' worden twee verschillende versies van een webpagina getoond. Op basis van bezoekersfeedback wordt de best presterende versie gekozen. Je kunt deze testen inzetten om een website te verbeteren, om online tools en functionaliteiten te verbeteren, maar vooral ook om conversies te verhogen. Benieuwd welke onderdelen je kunt A/B testen om zo jouw website te optimaliseren? We hebben een aantal mogelijkheden voor je opgesomd:
Bovenstaande voorbeelden zijn slechts een greep uit de mogelijkheden. De lijst van website-elementen die kunnen profiteren van A/B testing is te lang om hier op te sommen. Eén extra advies kunnen we wel alvast geven: test niet teveel website-onderdelen tegelijk, maar ga stapsgewijs te werk. Pak de onderdelen dus één voor één op en start pas met het volgende onderdeel als alle mogelijkheden van de A/B test zijn benut. Op deze manier zorg je voor zuivere en representatieve resultaten uit je tests én zorg je op termijn voor een winnende formule voor jouw website.
Personalisatie en A/B testing zijn afzonderlijk al zeer effectieve middelen, maar gecombineerd maken ze jouw website nóg kansrijker. Hoe? Dat leggen we hieronder uit aan de hand van een voorbeeld.
Eenvoudig voorbeeld
De informatie op jouw productpagina wil je nog beter afstemmen op de klantbehoefte en daarom voer je een A/B test uit. 50% van de bezoekers ziet versie A en 50% ziet versie B. Versie A toont een overzicht van de laatst bekeken producten en productaanbevelingen, versie B toont daarnaast ook een gepersonaliseerd welkomstbericht en een overzicht van speciale productaanbiedingen. Uit de test komt naar voren dat versie A een conversiepercentage van 1,2% genereert en versie B een percentage van 2,7%.
In bovenstaand voorbeeld heeft het merendeel van de bezoekers duidelijk behoefte aan een zo persoonlijk mogelijke ervaring. De productpagina zal daarom aangepast moeten worden aan de wensen van deze specifieke doelgroep. Zo wordt de gebruikerservaring nog persoonlijker en relevanter. En: de online conversie wordt flink verhoogd!
Website-analyse speelt een belangrijke rol bij content-personalisatie en A/B testing. Het analyseren van het klik- en bezoekgedrag geeft je namelijk de mogelijkheid om de doelgroepen te segmenteren. Segmentatie kan bijvoorbeeld op basis van:
Op basis van de verschillende klantgroepen kun je vervolgens je content verder personaliseren en nog gerichter A/B testen uitvoeren om zo jouw website te optimaliseren.
Online marketing is een continu proces. Digitale trends, technische ontwikkelingen, klantgedrag en doelgroepbehoeften zijn immers voortdurend in beweging en aan verandering onderhevig. Het is daarom van groot belang om regelmatig nieuwe benaderingen uit te proberen en de effectiviteit ervan te testen en te meten. Vervolgens kun je de online strategie hierop afstemmen en verfijnen. Zo zorg je ervoor dat je met je website blijvend kan inspelen op de wensen van jouw doelgroep. Wat het oplevert? Hogere bezoekersaantallen, hogere conversie, meer verkoop, meer omzet en: een hogere klantloyaliteit en -tevredenheid.
Kun je wel wat ondersteuning gebruiken bij het creëren van gepersonaliseerde content, het uitvoeren van A/B testen en het optimaliseren van de online gebruikerservaring? Onze specialisten staan voor je klaar! Neem gerust contact met ons op!