Kruip in het brein van je klant met neuromarketing.

Wil je een succesvolle en overtuigende marketingstrategie opzetten? Dan is het belangrijk om je écht te verdiepen in jouw klanten. Leer hoe je als marketeer gebruik maakt van de onbewuste en bewuste processen in het brein. Met neuromarketingtechnieken kun je het gedrag van jouw doelgroepen effectief beïnvloeden.


Wat is neuromarketing?

Neuromarketing is een methode die gericht is op alle aspecten van ons zenuwstelsel en is gebaseerd op de neurowetenschap. Als mens maken we per dag enorm veel keuzes, bewust en onbewust. De meeste van deze hersenactiviteiten (zo'n 95%) gebeuren onbewust. Wanneer je op deze onbewuste beslissingen inspeelt, kun je invloed uitoefenen én sturing geven aan het gedrag van jouw doelgroepen.

Met neuromarketing verkrijg je heldere inzichten in wat er in jouw klant omgaat, voordat de klant tot conversie of zelfs aankoop overgaat. Je moet een beeld zien te creëren van hoe het brein van een (potentiële) klant eruit ziet en hoe hij of zij reageert op verschillende marketingactiviteiten. Hiermee probeer je de meest efficiënte communicatiemethodes te vinden, waardoor je het beslissings- en aankoopproces van jouw klant kunt beïnvloeden.

Wat is neuromarketing

 

Neuromarketingtechnieken: de beïnvloedingsprincipes van Cialdini.

Natuurlijk is neuromarketing veel meer dan alleen wat aanpassingen en een paar tips die je kunt toepassen in je marketing. Eén van de neuromarketingtechnieken om het onbewuste gedrag van doelgroepen mee te sturen, is de methode van Cialdini. Met zeven principes laat Cialdini zien hoe de beïnvloeding van het brein werkt. 

1. Wederkerigheid

Bij dit principe hebben mensen het gevoel dat ze je iets verschuldigd zijn, omdat jij hen wat hebt aangeboden. Bijvoorbeeld als je wat weggeeft aan iemand die jouw website of winkel bezoekt. Hierdoor heeft deze persoon het gevoel dat hij of zij een tegenprestatie moet leveren en wordt er wat getriggerd in het brein. Het geven van bijvoorbeeld een online kortingscode of tegoedbon wordt opgeslagen in het brein van de websitebezoeker waardoor hij of zij getriggerd is om bij jou terug te gaan komen.

 

2. Social proof

Het is nog steeds een feit dat mensen kuddedieren zijn en meningen van anderen erg belangrijk vinden. Wanneer een websitebezoeker ziet dat veel mensen een product gebruiken of hebben gekocht, hebben ze er al snel meer vertrouwen in. Bijvoorbeeld als er ‘al 1 miljoen exemplaren verkocht’ onder een product staat. En uiteraard werkt het goed om gebruik te maken van de reviews van je klanten.

Social proof neuromarketing

 

3. Commitment en consistentie

Hierbij is het belangrijk om jouw doelgroep enthousiast te maken en om interesse te wekken. Als je potentiële klanten wilt overhalen tot een conversie, moet je ze natuurlijk eerst over de streep trekken. Wat werkt is de doelgroep eerst aan iets kleins te committeren, waarna je steeds een stapje verder gaat. Men zet dan gemakkelijker de volgende stap en gaat niet snel meer terug. De eerste stap kan bijvoorbeeld een aanmelding voor de nieuwsbrief zijn, een goede stap naar loyaliteit. Over het algemeen zijn mensen namelijk consistent in hun handelen. Hier helpt de kracht van herhaling. Wanneer je iets meerdere keren en op verschillende manieren herhaalt, ben je geloofwaardig en gaat je doelgroep zich sneller aan je binden.

 

4. Sympathie

Probeer sympathie en een gunfactor te creëren. Mensen willen een merk graag leren kennen, zodat ze het bedrijf voor hun gevoel kunnen vertrouwen. Denk hierbij aan het inzetten van een vriendelijke klantenservice en een toegankelijke ‘over ons’ pagina op de website. Daarnaast werkt het vaak goed om mensen een ‘kijkje achter de schermen’ te geven in een bedrijf, wat je heel goed kunt doen via je social mediakanalen.

5. Autoriteit

Mensen vinden autoriteit belangrijk wanneer zij een aankoop doen. Als bedrijven echt experts zijn in wat ze doen én weten waar ze het over hebben, valt er een stukje onzekerheid weg bij (potentiële) klanten en creëer je vertrouwen. Ben dus professioneel en laat bijvoorbeeld zien welke certificaten en keurmerken je hebt behaald met jouw bedrijf.

 

6. Schaarste

Wanneer een (potentiële) klant twijfelt over een aankoop, kun je hem overhalen door schaarsheid te vermelden op de website. Hierdoor zal de klant eerder verleid worden om de aankoop toch te voldoen, voordat het misschien niet meer mogelijk is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ‘al 5.000 keer verkocht’ of ‘nog maar 6 plekken beschikbaar’. Booking.com is er groot mee geworden! ;-)

Booking.com schaarste neuromarketingBron: https://www.booking.com/

 

7. Eenheid

Dit principe is pas later aan het rijtje van Cialdini toegevoegd. Het is belangrijk dat mensen saamhorigheid ervaren en het gevoel hebben dat ze ergens bij horen. Zorg er dus voor dat mensen zich herkennen in jouw bedrijf en zich er één mee voelen. Binnen online marketing kun je hierop inspelen door onderwerpen te benoemen waarmee je doelgroep zich kan identificeren. Een andere manier is om mensen mee te laten denken met verbeteringen voor jouw producten of diensten, waardoor ze zich gehoord voelen en eerder trouw blijven aan jouw bedrijf.

 

Meer neuromarketingvoorbeelden

Naast de zeven principes van Cialdini zijn er nog talloze mogelijkheden om neuromarketing toe te passen en het onbewuste gedrag van de consument te sturen. Herhaling is hierin een belangrijke factor. Wanneer jouw merk een ‘imprint’ maakt in het brein van je klant, legt het brein een onwillekeurig verband tussen twee zaken. Daarnaast zeggen wij altijd: ‘keep it simple’, want een simpele boodschap komt snel binnen én blijft vaak wat langer hangen. Ook gaan beeld en geluid boven tekst. Ons brein verwerkt afbeeldingen, video’s en geluiden 60.000 keer sneller en beter dan woorden. Dus dat gebruiken we graag om een blijvende indruk te maken. Tot slot koppelt ons brein herinneringen aan emoties. Wanneer je een emotie triggert bij je potentiële klant, maakt je boodschap een grotere impact. Daarvoor gebruiken we creatieve, opmerkelijke concepten die doelgroepen écht raken en misschien wel spraakmakend genoeg zijn om vervolgens van mond tot mond te gaan.

 

Hulp nodig met online marketing?

Uit al deze informatie zou je kunnen concluderen dat je een meestermanipulator moet zijn om een diepe én blijvende indruk te maken op je klant. Dat klopt! Maar geen paniek, wij helpen je graag! Neem contact met ons voor meer informatie. 

Neem contact op

Back to Blog

Gerelateerde blog posts

4 Stappen: Merkstrategie in de Digitale Wereld | Blue Dragon

In de digitale wereld is een doordachte merkpositionering belangrijker dan ooit. Toch zijn er nog...

Win met Gepersonaliseerde Content & A/B Testen | Blue Dragon

Je hebt vast wel eens van 'content-personalisatie' en 'A/B testen' gehoord. Maar wat je misschien...

Zo werd Blue Dragon het eerste gecertificeerde Online influence bureau van Nederland

Bestsellerauteur Bas Wouters heeft met zijn Online Influence Institute een wetenschappelijk...