Stem je merkstrategie af op de digitale wereld.

In de digitale wereld is een doordachte merkpositionering belangrijker dan ooit. Toch zijn er nog veel organisaties die al hun pijlen hardnekkig blijven richten op de zoveelste nieuwe trend in social media, online marketing en sales. De fundamenten van de merkstrategie worden hierdoor soms uit het oog verloren.

Betekent dit dat jouw merkstrategie compleet opnieuw ingevuld moet worden? Meestal niet. Wel is het van belang om je merkstrategie goed af te stemmen op vandaag. Met behulp van de volgende vier stappen sla je bruggen tussen merkstrategie, online branding, marketing en sales. 


1. Geef betekenis aan je merk.

We zien dat consumenten steeds vaker voor merken kiezen die écht ergens voor staan. Merken die een oprechte overtuiging hebben en een dieper geloof hebben dan alleen in hun product of dienst. Dergelijke merken handelen vanuit een sterke ‘brand purpose’. Soms staat de betekenis van zo'n merk in dienst van mens, natuur en/of maatschappij, maar natuurlijk kan een merk ook vanuit een hele andere overtuiging toegevoegde waarde hebben. Wat in communicatie vervolgens helpt, is dat we het merk vanuit de purpose heel sterk kunnen laden en positioneren. En allerlei aanknopingspunten krijgen om het merk zo opmerkelijk mogelijk te cultiveren. Dat je er online dan ook de vruchten van plukt, mag duidelijk zijn.

Het onderste uit je merk halen.

Wij geloven, nee we wéten dat alles bij het merk begint. Het is de basis van alles wat je doet en zegt. Wij helpen je graag om het onderste uit je merk te halen. Daar hebben we een beproefde methodiek voor: Brand Impact. Met deze methodiek gaan we o.a. op zoek naar de ‘purpose’ van jouw merk. Waar staat je merk voor? Hoe voeg je waarde toe aan het leven van mensen? Wat maakt je bijzonder? Hoe ziet je cultuur en je DNA eruit? Waar krijg je kippenvel van? En hoe breng je jouw magic over, zowel intern als extern? De antwoorden op deze vragen moeten duidelijk in je merkpositionering naar voren komen. En door de hele organisatie gedragen worden. De betekenis van je merk geeft vervolgens richting aan al je marketing en communicatieactiviteiten en geeft dus óók een betere basis voor je online marketing.

Merkstrategie brand story

 

2. Gebruikersinzichten als basis.

Sterke merken zijn effectief in het inspirerend uitdragen en laten beklijven van hun dieperliggende overtuiging. Deze merken zorgen ervoor dat de doelgroep zich ook daadwerkelijk goed kan identificeren met de merkgedachte. Hoe dan? Dit doen ze door continu inzichtelijk te maken hoe mensen elk contactmoment ervaren. En er vervolgens voor te zorgen dat gedrag en communicatie hierop aansluiten.

Een goede merkpositionering speelt in op de behoeften van de voor het merk relevante doelgroepen. Succesvolle merken verzamelen daarom waardevolle gebruikersinzichten en klantfeedback. Zo krijgen ze een beter beeld van het gedrag, het leven, de verwachtingen en vragen van deze doelgroepen. Deze inzichten worden verzameld met real-time data-analyses, social media monitoring, maar ook door middel van enquêtes, panels, focusgroepen, diepte-interviews en andere face-to-face onderzoeken. Die data laten we natuurlijk niet liggen!

 

Voorbeeld.

Klantinzichten kunnen ervoor zorgen dat je campagne explodeert. Zo baseerde Dove haar ‘Real Beauty Sketches’ campagne op hun onderzoek dat meer dan de helft (54%) van vrouwen zelf de grootste critici zijn van hun eigen uiterlijk. Het gevolg? De video ging compleet viral en werd maar liefst 3,7 miljoen keer gedeeld! Dat is niet alleen een indrukwekkend bereik, maar ook een bereik 'for the right reasons'. Het heeft de merklading en -positionering van Dove enorm verduidelijkt en versterkt.

 

Tips.

Luister continu naar je doelgroep en reageer snel op berichten over jouw merk. Maak bijvoorbeeld gebruik van touchpoint-analyses, om inzicht krijgen in het gedrag en sentiment van iedere persoon, tijdens ieder contactmoment binnen de online klantreis. Stem vervolgens elke communicatie-uiting af op het profiel van deze persoon. Zo kun je de context, timing en relevantie van elke boodschap perfectioneren. Om zo de gebruikerservaring nog relevanter en persoonlijker te maken. En een merkbeleving te creëren waarmee jouw doelgroep zich kan identificeren.

 

3. Make it stick!

Opmerkelijkheid speelt een sleutelrol bij het versterken van je merkbeleving. Want waarom zou je generiek willen zijn? Zorg ervoor dat je een bijzondere boodschap hebt die je ook op een bijzondere manier uit. Dat begint bij een opmerkelijk merkconcept als basis voor alles wat je doet en zegt. Maar ook in alle andere uitingen, activiteiten en activaties helpt het enorm als je opvalt. En dan wel op de juiste, voor jouw merk meest relevante manier. Het zorgt direct voor vele procenten meer communicatierendement én merkkapitaal.

 

Tips.

Durf eens wat meer. Vaak wordt onderschat wat doelgroepen allemaal wel of niet begrijpen, accepteren en/of leuk vinden. Het randje opzoeken om het randje op te zoeken, is zinloos. Maar een randje opzoeken wat heel goed bij je merk past en je externe én interne doelgroepen veel beter inspireert en raakt: dat wil je. 

Tone of voice

4. Breng je merk tot leven met een écht eigen gezicht.

Met alleen je sterke verhaal kom je er natuurlijk niet. Ook hier geldt dat het visuele aspect het soms wint van het inhoudelijke. Voor je herkenbaarheid heb je sowieso een écht eigen gezicht nodig en dat gezicht is uiteraard iets visueels. Dus gaan we op zoek naar een brand design dat perfect bij het merkconcept past én je een eigen smoel geeft binnen jouw markt.

 

Alles begint bij je merk.

Wil je weten hoe je met een supersterk merk meer uit alle facetten van marketing, communicatie en sales kunt halen? Neem contact met ons op en daag ons maar uit!

Neem contact op

Back to Blog

Related Articles

Neuromarketing: Kruip in het brein van je klant | Blue Dragon

Wil je een succesvolle en overtuigende marketingstrategie opzetten? Dan is het belangrijk om je...

Win met Gepersonaliseerde Content & A/B Testen | Blue Dragon

Je hebt vast wel eens van 'content-personalisatie' en 'A/B testen' gehoord. Maar wat je misschien...